ندای زاهدان

اخبار ایران و استان سیستان و بلوچستان

ندای زاهدان

اخبار ایران و استان سیستان و بلوچستان

نخستین مرکز سرپناه شبانه معتادان در زاهدان افتتاح شد

نخستین مرکز سرپناه شبانه معتادان در زاهدان افتتاح شد

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری و فرهنگی بهزیستی استان سیستان و بلوچستان گفت: نخستین مرکز سرپناه شبانه معتادان در زاهدان افتتاح شد.

زهرا نهبندانی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: مرکز شلتر در راستای سیاستهای حمایتی، با هدف جلوگیری از افزایش آسیبهای اجتماعی با اعتبار سالانه 150 میلیون ریال هزینه کرد و پنج پرسنل با مداخله سازمان مردم نهاد ستایشگران و با نظارت سازمان بهزیستی 23 تیر ماه جاری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این مرکز شلتر برای معتادانی که رفتارهای پر خطر دارند و کارتن خواب هستند، اغلب چهره شهر را نا زیبا کرده‌اند، در مناطق متروکه و خرابه بیتوته می‌کنند، برای رفع نیازهای خود ناهنجاری‌های اجتماعی را به وجود می‌آورند و برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کنند، راه‌اندازی شده است.
معاون پیشگیری بهزیستی تصریح کرد: معتادان در ابتدای ورود به این مرکز، پس از استحمام یک دست لباس تمیز و مناسب، یک وعده غذای گرم و لوازم بهداشتی مورد نیاز را دریافت کرده و توسط مددکاران مشاوره‌ای و روانشناختی برای آنها آموزش‌های لازم انجام می‌شود و برای استراحت و خواب نیز یک مکان مناسب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به خدمات پیشگیری سازمان بهزیستی در سطوح مختلف افزود: در مراحل نخست سعی بر آگاه‌سازی از طریق آموزش چهره‌به‌چهره و شناساندن انواع مواد سنتی و صنعتی جدید موجود، بویژه گروه‌هایی که نادانسته و ناخواسته به دام اعتیاد می‌افتد و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، است.
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان ادامه داد: این آموزش‌ها و مهارت‌های زندگی در راستای پیشگیری از اعتیاد در سطوح مهد کودک تا پایان دانشگاه با روش‌های گوناگون از جمله در اختیار قرار دادن جزوه‌هایی برای نوباوگان و استفاده از روش‌های گوناگون مناسب با روش‌های نوین داده می‌شود.
نهبندانی اضافه گرد: روش‌های پیشگیری در سطح دو، توسط مرکز خود معرف انجام می‌شود و معتادانی که مایل به ترک هستند به این مراکز مراجعه می‌کنند که با یک نفر همراه، آموزش‌ها و راهکارهای درمان را دریافت می‌کنند تا مشکلی در طول درمان و در مراحل اولیه سم‌زدایی درمان پیدا نکنند.
وی تعداد مراکز خود معرف را در استان 6 مرکز اعلام کرد و افزود: یک مرکز دولتی و پنج مرکز خصوصی در شهر‌های زاهدان، زابل، خاش، بمپور، چابهار و یک مرکز هم به مناسبت هفته بهزیستی در سرباز در منطقه راسک افتتاح می‌شود.
معاون پیشگیری بهزیستی استان بیان کرد: برای معتادانی که کارکردهای خود را از دست داده‌اند و تمایلی به ترک ندارند و اغلب ناقل بیماری‌هایی از جمله ایدز و هپاتیت هستند و ممکن است برای خانواده و اطرافیان و جامعه خود آسیب‌هایی را به وجود آورند، مرکز دی‌آی سی در دو منطقه پرخطر شهر زاهدان راه‌اندازی شده است.
نهبندانی ادامه داد: معتادان بعد از تشکیل پرونده، ضمن گرفتن خدمات مشاوره‌ای و آگاهی‌‌های لازم و آموزش‌ها و وسایل بهداشتی رایگان دریافت کرده و از یک ودعده غذای گرم نیز بهره‌مند می‌شوند.
وی گفت: در مرکز تیپ B سازمان، که محل اقامت شبانه‌روزی معتادان و درمان و بستری مبتلایان است، سعی می‌شود با روان درمانی و تقویت روحیه و بنیه اعتقادی و ایمانی، آنان در حقیقت به خود باوری رسیده و برای همدیگر مفید واقع ‌شوند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان اظهار داشت: سطح سوم پیشگیری نهایی برای معتادانی که متاسفانه چهره جامعه را زشت کرده و در مناطق متروکه و قدیمی بیتوته می‌کنند و برای رفع نیازهای خود اغلب مبادرت به ناهنجاری‌ اجتماعی کرده و برای خانواده و اجتماع مزاحمت ایجاد می‌کنند.
‌نهبندانی تصریح کرد: این معتادان با مراجعه به مرکز شلتر می‌توانند از امکاناتی چون استحمام، لباس و خوراک مناسب، دریافت آموزش‌ها و لوازم بهداشتی و مشاوره روان‌شناختی و بالاخره از امکانات خواب و استراحت بهره‌مند شوند.
وی با تاکید بر اینکه در پروتکل مراکز سرپناه شبانه درمان صورت نمی‌گیرد، افزود: در صورتی که افراد تمایل به ترک داشته باشند برای درمان به مراکز درمانی که وجود دارد هدایت می‌شوند.
نهبندانی تصریح کرد: با توجه به آسیب‌‌شناسی‌های اجتماعی که صورت گرفت و نیاز‌سنجی که با مداخله مرکز غیر دولتی صورت گرفته مشخص شد، در منطقه باباییان مرکز شلتر راه‌اندازی شود و اکنون با ظرفیت 15 نفر و اعتبار هزینه‌ای هزار و 500 میلیون ریال در سال و پنج پرسنل روز گذشته راه‌اندازی شد که برای جامعه شهری ضروری است.
‌وی ابراز امیدواری کرد؛ دیگر در جامعه ابتلایی صورت نگیرد و سعی برای درمان باشد تا معتادان به مرحله از دست دادن کار کاردهایشان نرسند.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان با توجه به وسعت و پراکندگی و شرایط استراتژیک جغرافیایی و همسایگی با کشورهای افغانستان و پاکستان نسبت به استان‌های دیگر در زمینه مصرف مواد مخدر آن طور که جلوه داده شده نیست.
وی ادامه داد: آمار دقیقی از معتادان مبتلا وجود ندارد به دلیل سیاست‌هایی که قبلا وجود داشته و برخورد‌های اجتماعی اعمال شده، معتاد خود را از اجتماع جدا تصور می‌کرد و اعتیاد خود را بروز نمی‌داد و معترف به اعتیاد خود نمی‌شد.
نهبدانی افزود: گزارشی که از مراکز خود معرف شهرستان‌ها به دست آمده، نشانگر این است که سوء مصرف مواد روان گردان در استان نداریم.
وی خاطرنشان کرد: روان گردان‌ها و محرک‌ها از آمفی‌تامین‌ها تهیه شده و با تغییر در فرومول آنها، ترکیب و انوع مواد مخدر مختلف جدید تولید می‌شود که برای گروه‌های در معرض خطر ناشناخته است و آنها ناخواسته و ندانسته به دام اعتیاد می‌افتند و اغلب با مصرف اولیه آنها دچار پارگی عروق مغز و نارسایی کلیویی شده که گاها ممکن است تیم درمانی پزشکی هم نتواند برای آنها کاری انجام دهد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان اضافه کرد: باید مبادی ورودی این مواد با هوشیاری بررسی و پیگیری شود زیرا جوانانی که در معرض خطر هستند، با آگاهی‌ پیدا کردن و شناخت انواد محرک‌ها و روان گردان‌ها، دچار آسیب نشوند.
نهبندانی نقش رسانه‌ها را بسیار موثر دانست و گفت: نباید معتادان سراسر کشور، استان سیستان و بلوچستان را مامن امنی برای مصرف اعتیاد بدانند و از سراسر کشور به این منطقه سرازیر شوند و آسیب‌های دیگری بر این منطقه به همراه بیاورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد